Odkoupení společnosti Palm v roce 2010 za 1,2 miliardy dolarů společností HP nebyl tehdy zrovna důvodem k oslavě. Společnost Palm odvedla slušnou technickou práci při budování nové mobilní platformy WebOS, kterou HP v podstatě kupovalo. Ale na druhou stranu udělala mnoho chyb, které jí pomohly dostat se na úplné dno a umožnily konkurenčním firmám dostat se na vrchol.
1. Společnost Palm poskytla společnosti Sprint příliš dlouhou exkluzivitu na prodej Pre a Pixi
Dlouholetá exkluzivní spolupráce společnosti Palm se zmenšující se společností Sprint Nextel uprostřed jejího vlastního neúspěšného pokusu o návrat znamenala, že oživení společnosti Palm bylo od počátku v háji.
V ideálním případě Palm nikdy neměl využít Sprint Nextel jako partnera pro uvedení Pre na trh. Předpokládáme však, že Sprint byl jedinou volbou a že ostatní společnosti neměly zájem. V tomto případě neměla společnost Palm dát Sprintu tak dlouhou exkluzivitu. O Vánocích pak ostatní operátoři usilovně propagovali Google Android, Motorolu Droid a Apple iPhone.
2. Společnost Palm nedala lidem důvod, aby si koupili Pre místo iPhonu, BlackBerry nebo telefonu s Androidem
Jednalo se o selhání celého týmu inženýrů, designérů a marketingových pracovníků společnosti Palm. Pokud měl mít Palm nějakou šanci konkurovat RIM, Applu a telefonům s Androidem, potřeboval něco velkého, co by marketingoví specialisti Palmu mohli sdělit potenciálním kupcům. Palm ale v tu dobu nic neměl.
3. Ani po všem tom humbuku nebyl Pre tak dobrý, jak by si Palm přál
Palm prezentoval Pre jako špičkové zařízení a účtoval si za něj cenu, jakou by špičkové zařízení mělo stát. Ale Pre prostě nebyl tak dobrý. Obzvlášť špatná byla jeho hardwarová klávesnice, o které si někteří mysleli, že by mohla být velkým prodejním argumentem proti iPhonu.
4. Reklama v televizi byla příšerná
Televizní reklama je snadný způsob, jak prodávat mobilní telefony. Reklama na Palm Pre ale byla příšerná. O něco později začala společnost Palm vysílat nové reklamy, které lépe vysvětlovaly, proč je Pre dobrý telefon. To už bylo ale příliš pozdě.
5. Společnost Palm nedovolila vývojářům vytvářet aplikace pro WebOS, dokud nebylo příliš pozdě
Společnost Palm umožnila vývojářům přístup ke svým nástrojům WebOS až několik měsíců po oznámení telefonu. A poté nedovolila vývojářům aplikace zpoplatnit. Navíc se Palm začal až příliš pozdě zaměřovat na hry, o kterých v roce 2008 věděl, že jsou na platformě iPhone obrovským hitem.
V době, kdy vývojáři mohli konečně vytvářet aplikace pro WebOS, už všichni věděli, že to není žádný hit a že na aplikacích pro WebOS moc nevydělají. Proto existovalo více aplikací pro měsíc starý iPad od Applu než pro rok starý Palm Pre.
6. Pixi byl obzvláště chabým nástupcem modelu Pre
Právě když se lidé začali seznamovat s Palmem Pre, společnost uspíšila uvedení Pixi na trh. Měla to být levná, menší verze modelu Pre s klávesnicí. Možná se Palm snažil znovu získat kouzlo, které měl s modelem Palm Centro, který byl oblíbený především u žen.
Namísto toho, aby prosazoval plastovou klávesnici jako výhodu, měl se jí Palm radši úplně zbavit. Zákazníky by pravděpodobně mnohem více zajímalo plně dotykové zařízení s WebOS než toto.
7. Palm neměl ekvivalent iPodu touch
iPod touch od společnosti Apple je velkou a často přehlíženou součástí úspěchu platformy iPhone. Je levný, dobře se s ním vyhrají děti, distribuuje se jinými kanály než telefony a nevyžaduje smlouvu o bezdrátovém připojení.
WebOS zařízení bez smlouvy mohl být skvělou hračkou, zejména pro hackery, kteří si chtěli vyzkoušet tvorbu aplikací pro WebOS, ale nechtěli si kupovat Pre a podepisovat smlouvu s operátorem Sprint. Teoreticky to mohlo společnosti Palm pomoci získat více aplikací pro svou platformu.
A ze všech společností je Palm, jehož dědictví spočívá ve výrobě PDA bez přístupu k mobilním telefonům logicky tou, která by měla něco takového vytvořit. Ale neudělala to. Není samozřejmě jisté, že by byl Palm určitě úspěšný, kdyby něco takového měl, ale mohlo to pomoci.
8. Palm pokazil způsob synchronizace Pre s počítači tím, že se snažil spoléhat na hack programu iTunes
Synchronizace smartphonu s počítačem je důležitá funkce, kterou je potřeba vytvořit důsledně. Palm měl příležitost udělat něco lepšího než Apple, ale tady naprosto selhal.
Místo toho, aby vyvinul vlastní úžasný synchronizační software, použil Palm hack, který umožnil synchronizaci Pre s iTunes. Byl to šikovný trik, ale nakonec se stal neúspěchem, když Apple učinil rázný krok a Palm odstavil. Místo toho, aby Palm svým uživatelům nabídl skvělé vlastní prostředí, musel vysvětlovat, proč jeho iTunes hack už nefunguje.
Ano, synchronizace s cloudovými službami je také důležitá a Palm to pravděpodobně umí lépe než kdokoli jiný. Jenže Palm tuto funkci moc dobře nepropagoval a když začal, bylo už pozdě.
9. Bono, investor společnosti Palm, promarnil svou slávu propagací BlackBerry namísto společnosti Palm
Bono je jedním z partnerů společnosti Elevation, která byla velkým sponzorem společnosti Palm. A místo toho, aby využil své slávy k tomu, aby byl Palm Pre cool, natočil reklamu pro konkurenční BlackBerry.
10. Investoři společnosti Palm učinili směšná prohlášení, která poškodila důvěryhodnost společnosti Palm
Roger McNamee ze společnosti Elevation Partners, investor společnosti Palm, v březnu roku 2009 v rozhovoru pro agenturu Bloomberg uvedl o společnosti Palm několik směšných tvrzení.
„Víte, co je krásné? 29. června 2009 uplynou dva roky od první dodávky iPhonu,“ řekl McNamee. „Za měsíc už nebude ani jeden z těchto lidí ještě používat iPhone.“
„Přemýšlejte o tom. Pokud jste si koupili první iPhone, koupili jste si ho, protože jste chtěli nejúžasnější produkt na trhu. Vaše dvouletá smlouva právě vypršela. Rozhlédněte se kolem sebe. Řekněte mi, co si koupí,“ dodal.
Je zřejmé, že většina z nich si koupilo nové iPhony než Palm Pre. A rozpačitý Palm musel vydat prohlášení, v němž objasnil a odvolal některé McNameeho výroky.