.

48tunový obrněnec z Polska: Ratel má být nejlépe chráněným BVP vůbec

Líbí se vám toto téma?
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!

Na letošním zbrojním veletrhu MSPO v Kielcích se jeden model těžkého pásového vozidla stal středem pozornosti. Jde o nový bojový vůz pěchoty s pracovním názvem Ratel, který představila Huta Stalowa Wola. Zní to sice jako další stroj do arzenálu, ale tato novinka je něčím výjimečná – a ví to i ukrajinští vojenští experti.

Co tedy na Ratela říkají? Ukrajinský server Defence Express ho rovnou označil za „nejlépe chráněné bojové vozidlo pěchoty“. Zaujalo je nejen samotné pancéřování, ale i celkový přístup ke konstrukci. Zatímco Borsuk musel kvůli schopnosti plavby obětovat část ochrany, Ratel jde jinou cestou – žádné kompromisy, hlavní je bezpečnost posádky.

Pancéřovaný kolos

Když se řekne „48 tun“, leckomu se vybaví spíš tank než vozidlo pěchoty. A právě takovou hmotností se může Ratel pochlubit. To znamená jediné: prostor pro silné pancéřování tu je – a konstruktéři ho využili naplno.

Ratel má splňovat šestou úroveň normy STANAG 4569. Přeloženo do srozumitelné řeči: čelní pancíř by měl vydržet zásah z 30mm kanonu Bushmaster II z pětiset metrů. Takovou ochranu dnes nenabízí skoro žádné jiné bojové vozidlo pěchoty. Server Defence Express dokonce tvrdí, že Ratel v tomto ohledu překonává i švédský CV90 Mk IV. A to je slušná pochvala.

Připraven na všechno

Ratel dostane věžový modul ZSSW-30, který už známe z vozidel Rosomak a Borsuk. V praxi to znamená: 30mm automatický kanon Mk.44S s programovatelnou municí a dvě střely Spike-LR, tedy schopnost zasáhnout i dobře chráněné cíle na dálku.

O pohon se postará motor MTU 8V199 s výkonem 1070 koní. K tomu převodovka od firem RENK nebo Allison a hydropneumatické zavěšení – výbava, která slibuje solidní mobilitu i v náročném terénu.

Co se skrývá uvnitř?

Uvnitř Ratela to vypadá tak, jak se u těchto vozidel očekává: motor a řidič vpředu, bojová věž uprostřed, výsadek vzadu. Šest až osm vojáků se dovnitř pohodlně vejde, vystupovat budou zadní rampou.

Jedna věc ale upoutala pozornost – zatím chybí aktivní obranný systém. A to může být problém. Zkušenosti z Ukrajiny ukazují, že právě takové systémy často rozhodují o tom, zda vozidlo přežije střet s moderními hrozbami – například drony nebo řízenými střelami.

Skvělý stroj, ale za jakou cenu?

Tady se dostáváme k praktické otázce: bude si Polsko moct Ratela vůbec dovolit? Defence Express správně upozorňuje, že výborná technika je jen jedna část rovnice. Druhá je cena – jak za nákup, tak za provoz.

Pokud bude Ratel příliš drahý, hrozí, že skončí jako řada jiných špičkových strojů: v omezeném počtu, bez masového nasazení. A to by byla škoda.

Za kulisami projektu Ratel

Ratel není výplodem posledních měsíců. Už v srpnu 2023 podepsala Polská agentura pro vyzbrojování rámcovou dohodu s Huta Stalowa Wola a Polska Grupa Zbrojeniowa. Cílem je vytvořit těžký bojový transportér pro polskou armádu.

První kusy měly dorazit už v roce 2025. Jenže vývoj se nevyhýbá úpravám. Například během loňského roku konstruktéři přesunuli vývod výfuku ze středu na záď. Zní to jako detail? Ve skutečnosti to pomáhá snížit tepelnou stopu a zároveň eliminuje slabé místo v čelní části vozidla.

Otázka zní: pokud se projekt podaří dotáhnout, stane se Ratel novým standardem pro bojová vozidla pěchoty v Evropě? Nebo zůstane jen jako zajímavý pokus o špičkový stroj, který nedostane šanci ukázat, co v něm opravdu je? Jedno je jisté – Ukrajinci ho sledují pozorně. A to samo o sobě něco znamená.

Zdroje:

  • Model Ratela představen v Polsku
    Militarnyi.com, 3. září 2025
  • Ukrajinská reakce na polský Ratel
    WP Tech, 5. září 2025

Jazyková korektura byla provedena pomocí AI.

Líbil se vám článek?
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *