.

Naděje Evropy se bortí: Budoucnost stíhače FCAS visí na vlásku

Líbí se vám toto téma?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Měl to být projekt, který Evropu posune o generaci dopředu. Letoun budoucnosti – navržený společně Francií, Německem a Španělskem – měl konkurovat americkým i asijským konstrukcím. Místo toho se ale FCAS (Future Combat Air System) mění v příklad toho, jak těžké je sladit národní zájmy. A Francie teď dává jasně najevo: buď po našem, nebo vůbec.

Na papíře to vypadalo férově. Francie měla dostat 38 % práce, Německo 32 % a Španělsko 30 %. Jenže Dassault, francouzský výrobce letadel a autor slavného Rafale, si brzy spočítal, že táhne celý projekt technicky i koncepčně. A přestal se tvářit skromně.

Prezident Dassaultu Éric Trappier už na jaře varoval, že pokud se nic nezmění, Francie může jít vlastní cestou. A co víc – navrhuje, aby Francie dostala 80 % veškerých práv i vývojových úkolů. Tohle samozřejmě v Berlíně a Madridu spustilo poplach.

Není to poprvé, co Francie hraje sólo

Pamatujete na Eurofighter? Francie z něj kdysi odešla a vytvořila vlastní letoun – Rafale. Proč? Potřebovala stroj, který dokáže nést jaderné zbraně, vzlétnout z letadlové lodi a operovat daleko od domova. A přesně to Rafale splňuje.

Francouzské požadavky se zásadně liší od těch německých nebo španělských. Paříž chce stroj s dlouhým doletem, maximální modularitou a schopností operovat i v zámořských teritoriích. Němci naproti tomu nepotřebují nic, co by neslo jaderné hlavice – spoléhají se na americký program Nuclear Sharing. A Španělé? Ti zatím hrají druhé housle.

Pnutí roste. Kdo zůstane stát?

Německo dává najevo, že ustoupit nehodlá. Jenže zároveň čelí vlastnímu stínu – bývá označováno za nespolehlivého partnera kvůli blokacím exportu zbraní. Zmínit můžeme třeba případ se Saúdskou Arábií nebo Tureckem, kde německé odmítnutí podkopalo mezinárodní zakázky.

Takže zatímco Francie tvrdí: „My to zvládneme i sami“, Německo odpovídá: „Ale s námi se počítá.“ Výsledkem je pat. A Španělsko? To zatím vyčkává, co z toho bude.

A co dělá konkurence?

GCAP, společný projekt Británie, Itálie a Japonska, už dávno běží naplno. Mají rozdělené úkoly, vytvořili firmu Edgewing a jedou dál. Všichni partneři mají rovný podíl a jasné kompetence. To je rozdíl oproti chaotickému FCAS.

A pak je tu Švédsko. To sice vyvíjí vlastní letoun FFS jako nástupce Gripenu, ale nikam nespěchá. Gripen E/F má sloužit ještě dlouhá desetiletí. Navíc si Švédové nechali možnost vstoupit do GCAP – rozhodnout se chtějí nejdřív v roce 2031.

Jak to může skončit?

Francie má jasný plán. Pokud nedostane větší roli, odejde. A bez Francie se FCAS nejspíš rozpadne. Letoun nové generace by tak byl další z ambiciózních evropských projektů, který narazil na realitu.

Možná si teď kladete otázku: proč se Evropa znovu pouští do něčeho, co zřejmě neustojí? Proč chybí flexibilita, proč si každý hraje na vlastním písečku? Odpověď není jednoduchá – ale začíná u rozdílných priorit, vnitropolitických tlaků a neochoty ke kompromisu. A tak je FCAS zatím víc symbolem rozdělené Evropy než její síly.

Zdroje:

  • Evropský stíhač FCAS se ocitá v krizi, Francie usiluje o větší kontrolu nad projektem
    WP Tech, 9. července 2025
  • Požadavky Francie v programu FCAS vyvolávají neklid mezi partnery
    Defense News, 8. července 2025
  • Francie žádá 80% podíl na vývoji a ohrožuje rovnováhu v projektu FCAS
    Reuters, 7. července 2025
  • Zpoždění, rozpory a boj o vedení: evropský stealth program se potýká s krizí
    Military Watch Magazine, 17. června 2025
Líbil se vám článek?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *