Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.
Pamatujete si, jaký byl váš první mobil? Je dost možné, že to byla Nokia. A víte co? Není divu. V roce 2000 to byla značka, která vládla trhu. Každou sekundu se prodalo sedm jejích telefonů.
Nokia měla 70 % trhu, byla větší než Apple, Samsung se teprve rozjížděl a o nějakém Androidu ještě skoro nikdo neslyšel. Jenže o pár let později – ticho. Z impéria zbyla jen značka, kterou si možná vybavíte z dětství. Co se stalo? Jak se může tak silná firma během pár let zhroutit?
První chyba? Budoucnost zamčená v šuplíku
Zajímavé je, že Nokia měla budoucnost doslova ve své kapse. V roce 2004 vyvinula prototyp telefonu s dotykovou obrazovkou. Velký displej, žádná tlačítka, moderní design – prostě něco, co vypadalo jako iPhone. A ten přitom přišel až o tři roky později. Tak proč se Nokia svého nápadu vzdala?
Báli se. Opravdu. Měli strach, že by takovým telefonem zabili své nejvýdělečnější modely – klasiky s klávesnicí. A tak ten prototyp zamkli do šuplíku. Doslova. Neuvěřitelné, že?

Symbian: operační systém, který zaspal dobu
A mezitím se děly velké věci. Apple piloval iOS, Google koupil Android. A Nokia? Ta dál sázela na Symbian. Operační systém, který byl zastaralý už v době svého „vrcholu“. Vývojáři ho neměli rádi, zákazníci se v něm ztráceli a aplikací bylo jako šafránu.
Dotykové obrazovky měly pomalé reakce, Wi-Fi chyběla nebo nefungovala. Jeden z programátorů tehdy řekl, že „vyvíjet pro Symbian je jako operovat mozek motorovou pilou“. Zní to drsně? Protože to tak opravdu bylo. Jenže problém nebyl jen v technologii.
Uvnitř firmy to taky neklapalo. Atmosféra? Napjatá. Manažeři se báli ozvat. Všechno se soustředilo na udržení stávajícího pořádku. Inovace? Spíš hrozba než příležitost. A jak to dopadlo? Nokia přestala reagovat na změny. V době, kdy trh mířil k aplikacím, dotykovým obrazovkám a propojeným službám, Nokia pořád řešila fyzická tlačítka.
Ztracená sázka na Microsoft a poslední kapitola
A pak to přišlo. 9. ledna 2007 vystoupil Steve Jobs na pódium a řekl: „Dnes měníme svět telefonů.“ iPhone všechno obrátil naruby. Lidé chtěli jednoduchost, plynulé ovládání, aplikace. Nokia jen přihlížela.
V zoufalé snaze dohnat ztrátu spojila síly s Microsoftem. Vsadili na Windows Phone. Mělo to fungovat. Ale v roce 2011 už bylo pozdě. Vývojáři o platformu neměli zájem. App Store a Google Play naprosto dominovaly. A Nokia? Opět přišla pozdě.
V roce 2013 se definitivně vzdala. Prodala mobilní divizi Microsoftu za 7,2 miliardy dolarů. Přitom o pár let dřív měla hodnotu přes 150 miliard. To už je pád, co říkáte?
A proč je ten příběh důležitý i dnes? Protože Nokia nebyla hloupá. Měla špičkový tým, skvělé technologie, dokonce i předstih. Ale co jí chybělo, byla odvaha. Strach z neúspěchu byl větší než chuť zkoušet nové věci. A to je přesně ten důvod, proč zmizela ze scény.
Takže co si z toho můžeme vzít?
- Inovace nečeká. Kdo se nehýbe, ten zůstane pozadu.
 - Firemní kultura je zásadní. Když se lidé bojí mluvit, firma se nemůže vyvíjet.
 - A velikost? Ta není zárukou ničeho. Apple byl malý, ale rychlý. Google byl nový, ale odvážný. Nokia byla obrovská – a paralyzovaná.
 
Pád Nokie je lekcí. Ne o smůle, ale o neochotě riskovat. O tom, že i ti největší mohou padnout – pokud přestanou poslouchat svět kolem sebe.
Zdroje:
- Nokii zlomil vaz strach z inovací a špatná firemní kultura
Medium, 28. května 2024 - Strategické chyby a ztracený náskok vedly Nokii k pádu
INSEAD, 23. listopadu 2017 - Nokia viděla budoucnost, ale raději ji ignorovala
The New Yorker, 3. září 2013 
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.
