
Jihokorejský KF-21EX dostane skryté šachty. Dovnitř trupu schová 900 kg pumy
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!
Jihokorejský projekt KF-21 se posouvá do další fáze a tentokrát nejde o drobný upgrade. Korea Aerospace Industries (KAI) ukázala, jak má vypadat nová varianta označená KF-21EX – a už na první pohled je jasné, že tohle nebude jen kosmetická úprava. Hlavním tahákem jsou totiž vnitřní zbraňové šachty. Možná to zní jako detail, ale ve světě moderního letectví to může znamenat rozdíl mezi úspěšnou misí a nevráceným letounem.
Podle KAI má právě tato změna výrazně zvýšit šance pilota proniknout i skrz ty nejmodernější systémy protivzdušné obrany. A navíc – šachty jsou navržené tak, aby se do nich vešly i těžké pumy třídy přibližně 900 kg, tedy takové, které dokáží rozbít i zodolněný bunkr. Na zveřejněném vizuálu jsou jasně vidět dvě takové zbraně, pravděpodobně JDAM s průbojnou hlavicí BLU-109. Jestli jich opravdu zvládne nést dvě, nebo je to jen ilustrační zobrazení, zatím KAI neprozradila.
Nová technika a konstrukční změny
Když se na koncept podíváte blíž, všimnete si i nového senzoru pod přídí. Připomíná EOTS známý z F-35, a to není náhoda – jeho úkolem je vylepšit cílení na pozemní cíle a zároveň poskytovat infračervené vyhledávání a sledování. Mohlo by to znamenat konec původního IRST senzoru před kokpitem. K tomu přidejte přeprofilovaný překryt kabiny, upravený radom s menší radarovou odraznou plochou, vylepšené systémy elektronického boje a nové konformní antény – a dostanete letoun, který se od původní verze liší víc, než by se na první pohled zdálo.
KAI navíc plánuje nasadit technologie, o kterých zatím mluví jen opatrně – „pokročilé systémy přežití“, umělou inteligenci v palubním počítači, nebo klamné vysílače DRFM. Takové změny se neobejdou bez zásahu do konstrukce – vnitřní šachty potřebují hlubší a možná i širší střední část trupu.

Cíle mise a typy výzbroje
Hlavní cíl je přitom jasný – zvýšit schopnost zasahovat silně chráněné cíle. Jižní Korea má proti sobě protivníka, který své kritické objekty ukrývá hluboko pod zemí. Ať už jde o velitelská centra, uzly PVO, nebo jaderná zařízení, ke všem se dá dostat jen tehdy, když se pilotovaný stroj dokáže vyhnout odhalení a přežít cestu tam i zpět. A severokorejská obrana se přitom stále posiluje, mimo jiné o moderní ruské systémy.
Výzbroj KF-21EX ale nebude jen o těžkých pumách. Do vnitřních šachet se mají vejít i lehčí přesně naváděné pumy GBU-39 SDB, nové systémy Air-Launched Effects a střely vzduch-vzduch LRAAM či Meteor. Ty už známe z KF-21 Block 1, ale tam visí na vnějších závěsnících, což stealthu příliš nepomáhá.
Spolupráce s drony a budoucí plány
Velký potenciál má KF-21EX v kombinaci s tzv. „loyal wingman“ drony. Tyto bezpilotní stroje by měly létat po boku pilotovaného letounu a sdílet s ním data v reálném čase. KAI proto vyvíjí systém MUM-T, který má zajistit senzorovou fúzi a zabezpečené datové propojení. Uvažuje se i o dvoumístné verzi KF-21EX, kde by druhý pilot měl na starosti právě koordinaci dronů.
Představte si scénář, kdy KF-21EX letí jako doprovodný rušič, zatímco drony se přibližují k nepřátelským radarům a „zblízka“ je ruší. Všichni si přitom vyměňují data a společně určují cíle. Výsledkem je efektivnější útok a větší šance na přežití.
Podle plánů má jihokorejské letectvo do roku 2028 čtyřicet strojů. Do roku 2032 pak celkem 120. Jestli KF-21EX tyto počty navýší, nebo nahradí část původní objednávky, nikdo zatím neví – rozhodnutí může záviset na testech i rozpočtu. Jedno je ale jisté. Exportní potenciál má velký, a pokud se bude nabízet i s „věrným křídlením“ dronem, některé státy o něj projeví silný zájem.
KF-21EX možná nikdy nedosáhne úrovně stealth F-35, ale nabízí něco jiného – domácí výrobu, kontrolu nad dalšími úpravami, a schopnost rychle reagovat na nové hrozby. A to je kombinace, která může být pro mnohé státy cennější než samotná „neviditelnost“.
Zdroje:
- Podrobnosti o modernizaci jihokorejského KF-21EX
The War Zone, 6. srpna 2025 - Plány KAI na vnitřní zbraňové šachty pro KF-21EX
Aviation Week, 4. srpna 2025 - Analýza zaměřovacího systému letounu F-35
Jalopnik, 30. prosince 2014
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!