.

Proč piloti 2. světové války létali s otevřenou kabinou i v plném letu?

Líbí se vám toto téma?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Proč vlastně někteří piloti druhé světové války létali s kabinou dokořán? Dnes by to působilo spíš jako kaskadérský kousek pro film, ale tehdy to mělo docela prozaické – a často i život zachraňující – důvody. Moderní stíhačky typu F-35 jsou rychlostní monstra, která se řítí přes Mach 1,6 a jejich pilot by bez hermeticky uzavřené, klimatizované kabiny nepřežil ani pár vteřin. Ale v době druhé světové války? Rychlosti byly nižší, technologie teprve dozrávala. Otevřená kabina byla běžná.

Hodně pilotů v roce 1939 byli ostřílení veteráni. Létali už v první světové válce, nebo v meziválečných letech, kdy obloha patřila hlavně dvouplošníkům s otevřeným kokpitem. Tam si zvykli na vítr v obličeji a volný výhled, bez čehokoli, co by jim stálo v cestě.

Už v roce 1914 se britský letecký závod Royal Aircraft Factory pokusil o změnu – postavil experimentální S.E.4 s průhledným krytem z celuloidu. Ten měl chránit pilota před větrem a zlepšit aerodynamiku. Jenže piloti ho odmítli. Přišlo jim to stísněné a omezující. A hlavně nepřirozené, protože pocit otevřené oblohy byl pro ně součástí létání.

Horko v kabině a viditelnost

Když se tedy v meziválečných letech začaly na nových strojích objevovat uzavřené kabiny, nadšení nebylo zrovna velké. Ano, kryt kabiny umožňoval vyšší rychlost, let ve větší výšce a s kyslíkovou maskou i delší mise. Jenže to mělo háček – žádná klimatizace a motor přímo před pilotem. A motor tehdejších stíhaček? Ten topil jako kamna. Když k tomu přidáte slunce svítící skrz sklo, kabina se mohla změnit v přetopený skleník. Otevřít kryt bylo někdy jediným způsobem, jak se nezhroutit vedrem.

Další kapitola – viditelnost. Plexisklo se mohlo mlžit, špinit nebo odlesky úplně rozhodit pilotův přehled. A když jste ve vzdušném boji, každá sekunda rozhoduje. Někteří letci proto kabinu prostě odsunuli nebo nechali otevřenou, aby měli jasný výhled na protivníka i kolegy ve formaci.

Nebezpečné plyny a únik oleje

A pak tu byly situace, kdy šlo doslova o život. Britský Hawker Hurricane, jeden z hrdinů bitvy o Británii, měl u prvních verzí zásadní problém – motor často pouštěl oxid uhelnatý přímo do kabiny. Tento neviditelný a smrtící plyn by dokázal pilota během pár minut vyřadit z boje. Otevřená kabina byla v takovém případě jedinou okamžitou záchranou. Do toho nechráněná palivová nádrž těsně před kokpitem – pokud byla zasažena, zápach paliva a jeho výpary se okamžitě dostaly dovnitř.

Podobně to měli i sovětští piloti na stíhačkách Polikarpov I-16, přezdívaných „Išak“. Malý a zavalitý stroj. První sovětský jednoplošník s uzavřenou kabinou, který měl být symbolem moderní konstrukce. Jenže motor měl nepříjemnou slabinu – rozhazoval olej, a ten se rychle usazoval na průhledu kabiny. Stačilo pár minut letu a pilot viděl sotva obrysy obzoru. Co s tím? Nechat kryt otevřený. Nebo ho sundat úplně a vrátit se ke starému dobrému větru v obličeji.

Takže ne, otevřená kabina za druhé světové války nebyla rozmar ani romantická póza pro fotografy. Byla to směsice starých návyků, technických limitů, boje s vedrem, nebezpečnými plyny a touhy vidět protivníka včas. Dnešní piloti mají klimatizaci, filtry a sofistikované senzory. Ale jejich předchůdci často spoléhali na vítr v kabině – a paradoxně jim tenhle vítr někdy zachránil život.

Zdroje:

  • Proč někteří piloti 2. světové války létali s otevřenou kabinou
    SlashGear, 11. srpna 2025
  • Polikarpov I-16: proč piloti létali bez kabiny
    Autoevolution, 14. června 2022
  • Únik CO a problémy kokpitu u Hawker Typhoon
    Wikipedia
Líbil se vám článek?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *