.

Boeing 797: Nejzáhadnější letoun poslední dekády, který nikdy nevzlétl

Líbí se vám toto téma?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Pamatujete si, když Boeing mluvil o novém letadle, které mělo být přesně tím, co trhu chybí? Něčím mezi „malým“ 737 MAX a dálkovým 787 Dreamlinerem? Právě tím měl být Boeing 797, známý i jako NMA – New Midsize Airplane. Vize byla jednoduchá, ale ambiciózní: vytvořit stroj, který zvládne regionální i transatlantické trasy s maximální efektivitou a pohodlím.

Proč na něj tolik dopravců čekalo? Protože měl nabídnout něco, co tu chybělo. Stroj s kapacitou 220–270 cestujících, doletem okolo 5000 námořních mil, dvěma uličkami, ale náklady podobné úzkotrupým letadlům. Rychlé odbavení, pohodlí na palubě, a přitom úsporný provoz? Zní to ideálně – a aerolinky to dobře věděly.

Velké plány, které zatím zůstaly na zemi

Na pařížském aerosalonu v roce 2017 to vypadalo hodně nadějně. Boeing tehdy odkryl své karty a ukázal, že to s novým letounem myslí vážně. Plánoval využít technologie z větších modelů – třeba lehké kompozitní materiály, vylepšenou aerodynamiku nebo chytře navržený trup. A jak na to zareagoval trh? S nadšením. Zájem projevilo víc než 50 aerolinek, a to nejen tak ledajakých – mezi nimi Delta, Emirates nebo United. Vypadalo to, že Boeing trefil hřebíček na hlavičku.

Jenže realita byla tvrdší. Původní plán počítal se vstupem do provozu v roce 2025. Jenže přišel pád – doslova. Dvě havárie 737 MAX, uzemnění flotily, ztráta důvěry. Boeing musel všechen čas i peníze nalít do záchrany reputace a recertifikace. A vývoj 797? Šel k ledu.

Jeden problém za druhým

Když už firma zvládla krizi kolem MAXu, přišla další – zpožděný vývoj 777X, tlak na výrobní kapacity, nestabilita trhu. Ale ani to nebyl hlavní kámen úrazu. Tím byly motory.

Boeing potřeboval nový typ – někde mezi těmi pro úzkotrupé a širokotrupé stroje, s tahem okolo 50 000 liber. Jenže žádný z výrobců (Rolls-Royce, Pratt & Whitney, CFM) nebyl připraven. Rolls-Royce se v roce 2019 stáhl úplně – jejich UltraFan ještě nebyl hotový. A bez motoru? Zůstane to jen koncept.

Airbus mezitím obsadil scénu

Evropský konkurent neztrácel čas. V roce 2019 přišel s A321XLR – letadlem s doletem téměř 4700 námořních mil. A co víc – stihl ho uvést na trh dřív, než se Boeing rozhoupal. Dopravci jako JetBlue, American Airlines nebo United neváhali. Objednávky se sypaly. Trh, který měl být pro 797, byl rázem obsazený.

A tak v roce 2020 nastoupil nový šéf Boeingu David Calhoun s přiznáním: projekt se odkládá. A možná se začne znovu, úplně od nuly.

Projekt nezmizel úplně

Rok 2025. Boeing 797 pořád oficiálně neexistuje. Ale v zákulisí se hýbou věci. Calhoun opakovaně naznačil, že firma čeká na vývoj nových motorů a pokročilých digitálních nástrojů pro konstrukci. Inspiraci čerpá třeba z projektu T-7A Red Hawk – cvičného letounu, který vznikl rychleji díky digitálnímu vývoji a důrazu na snadnou údržbu.

Zajímavé bylo oznámení z konce roku 2024: Boeing se s odbory dohodl, že příští letoun bude vyráběn v americkém státě Washington. O jaký model půjde, to sice neřekli, ale spekulace o návratu 797 byly okamžité.

Bude 797 někdy opravdu létat?

Odborníci se shodují – pokud Boeing 797 opravdu vznikne, nebude to dříve než v rozmezí let 2030 až 2035. A jak by mohl vypadat? Jako menší verze Dreamlineru. Kompozity, dvě uličky, modulární sedačky, spolehlivost nade vše. Bez přehnaných experimentů, ale s maximální efektivitou.

Po sérii neúspěchů si Boeing nemůže dovolit další chybný krok. A tak se 797 stal symbolem – připomínkou toho, jak může průlomový projekt uvíznout mezi realitou a ambicí. A přesto pořád zůstává otázka: vzlétne jednou?

Zdroje:

  • Vše o konceptu Boeingu 797
    SlashGear, 2. září 2025
  • Souhrn známých informací o „tajemném“ Boeingu 797
    Simple Flying, 15. srpna 2025
  • Přehodnocení projektu pod vedením nového šéfa Boeingu
    Reuters, 23. ledna 2020
Líbil se vám článek?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *