Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.
Pamatujete si, když Boeing mluvil o novém letadle, které mělo být přesně tím, co trhu chybí? Něčím mezi „malým“ 737 MAX a dálkovým 787 Dreamlinerem? Právě tím měl být Boeing 797, známý i jako NMA – New Midsize Airplane. Vize byla jednoduchá, ale ambiciózní: vytvořit stroj, který zvládne regionální i transatlantické trasy s maximální efektivitou a pohodlím.
Proč na něj tolik dopravců čekalo? Protože měl nabídnout něco, co tu chybělo. Stroj s kapacitou 220–270 cestujících, doletem okolo 5000 námořních mil, dvěma uličkami, ale náklady podobné úzkotrupým letadlům. Rychlé odbavení, pohodlí na palubě, a přitom úsporný provoz? Zní to ideálně – a aerolinky to dobře věděly.
Velké plány, které zatím zůstaly na zemi
Na pařížském aerosalonu v roce 2017 to vypadalo hodně nadějně. Boeing tehdy odkryl své karty a ukázal, že to s novým letounem myslí vážně. Plánoval využít technologie z větších modelů – třeba lehké kompozitní materiály, vylepšenou aerodynamiku nebo chytře navržený trup. A jak na to zareagoval trh? S nadšením. Zájem projevilo víc než 50 aerolinek, a to nejen tak ledajakých – mezi nimi Delta, Emirates nebo United. Vypadalo to, že Boeing trefil hřebíček na hlavičku.
Jenže realita byla tvrdší. Původní plán počítal se vstupem do provozu v roce 2025. Jenže přišel pád – doslova. Dvě havárie 737 MAX, uzemnění flotily, ztráta důvěry. Boeing musel všechen čas i peníze nalít do záchrany reputace a recertifikace. A vývoj 797? Šel k ledu.
Jeden problém za druhým
Když už firma zvládla krizi kolem MAXu, přišla další – zpožděný vývoj 777X, tlak na výrobní kapacity, nestabilita trhu. Ale ani to nebyl hlavní kámen úrazu. Tím byly motory.
Boeing potřeboval nový typ – někde mezi těmi pro úzkotrupé a širokotrupé stroje, s tahem okolo 50 000 liber. Jenže žádný z výrobců (Rolls-Royce, Pratt & Whitney, CFM) nebyl připraven. Rolls-Royce se v roce 2019 stáhl úplně – jejich UltraFan ještě nebyl hotový. A bez motoru? Zůstane to jen koncept.
Boeing's New 797 Will Be Built In Washington@Boeing has declared that Washington State will serve as the site of the much-anticipated 797 aircraft's construction.
— Simple Flying (@simple_flying) September 9, 2024
A 🧵#Aviation #Aviationnews #SimpleFlying @Boeing pic.twitter.com/1VSBkQdzQL
Airbus mezitím obsadil scénu
Evropský konkurent neztrácel čas. V roce 2019 přišel s A321XLR – letadlem s doletem téměř 4700 námořních mil. A co víc – stihl ho uvést na trh dřív, než se Boeing rozhoupal. Dopravci jako JetBlue, American Airlines nebo United neváhali. Objednávky se sypaly. Trh, který měl být pro 797, byl rázem obsazený.
A tak v roce 2020 nastoupil nový šéf Boeingu David Calhoun s přiznáním: projekt se odkládá. A možná se začne znovu, úplně od nuly.
Projekt nezmizel úplně
Rok 2025. Boeing 797 pořád oficiálně neexistuje. Ale v zákulisí se hýbou věci. Calhoun opakovaně naznačil, že firma čeká na vývoj nových motorů a pokročilých digitálních nástrojů pro konstrukci. Inspiraci čerpá třeba z projektu T-7A Red Hawk – cvičného letounu, který vznikl rychleji díky digitálnímu vývoji a důrazu na snadnou údržbu.
Zajímavé bylo oznámení z konce roku 2024: Boeing se s odbory dohodl, že příští letoun bude vyráběn v americkém státě Washington. O jaký model půjde, to sice neřekli, ale spekulace o návratu 797 byly okamžité.
Bude 797 někdy opravdu létat?
Odborníci se shodují – pokud Boeing 797 opravdu vznikne, nebude to dříve než v rozmezí let 2030 až 2035. A jak by mohl vypadat? Jako menší verze Dreamlineru. Kompozity, dvě uličky, modulární sedačky, spolehlivost nade vše. Bez přehnaných experimentů, ale s maximální efektivitou.
Po sérii neúspěchů si Boeing nemůže dovolit další chybný krok. A tak se 797 stal symbolem – připomínkou toho, jak může průlomový projekt uvíznout mezi realitou a ambicí. A přesto pořád zůstává otázka: vzlétne jednou?
Zdroje:
- Vše o konceptu Boeingu 797
SlashGear, 2. září 2025 - Souhrn známých informací o „tajemném“ Boeingu 797
Simple Flying, 15. srpna 2025 - Přehodnocení projektu pod vedením nového šéfa Boeingu
Reuters, 23. ledna 2020
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

