
Americký B-29: Nejdražší bombardér druhé světové války
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!
Některé letouny vstoupí do historie tiše, jiné za ohlušujícího rachotu motorů. A pak je tu B-29 Superfortress – bombardér, který změnil pravidla války i míru. Stál víc než projekt Manhattan. Vypadal jako stroj z budoucnosti. A zapsal se do dějin tak hluboko, že jeho ozvěna zní dodnes.
Začněme od začátku. Je rok 1940 a americké letectvo má sen – postavit bombardér, který poletí vysoko, daleko a ponese tolik bomb, že si s ním žádný protivník neporadí. Jenže… takový letoun v té době neexistoval. Takže se rozhodli ho prostě vymyslet.
Boeing přijal výzvu. Vývoj trval čtyři roky, ale výsledek stál za to. B-29 byl první svého druhu – měl přetlakové kabiny, dálkově ovládané obranné věže, automatické systémy a prostor, kde mohl člověk normálně dýchat i ve výšce devět kilometrů. To nebyl jen nový bombardér. To byl jiný svět.
Komfort, technologie a smrtící síla
U většiny bombardérů té doby to vypadalo asi takto: omrzliny, kyslíkové masky, dusno, hluk, strach. Jenže B-29 byl jiný. Vzduch se tahal z motorů, ochlazoval, čistil a znovu ohříval. Posádka seděla v kabině, kde bylo teplo, tlak jako na zemi a hlavně – žádné dusivé masky.
Zvenku to byl válečný kolos, uvnitř vlastně komfortní zázemí pro práci. A ta práce byla důležitá – navigace, sledování okolí, obsluha zbraní. Mimochodem, i ty byly výjimečné. Místo klasických kulometčíků měli dálkové ovládání. Přes optiku sledovali vzdušný prostor a z bezpečí kabiny mohli střílet na stíhače, co se pokusili přiblížit. To bylo ve 40. letech něco nevídaného.

Nejdražší letoun historie
A teď trochu čísel. Celý projekt B-29 stál přes 3 miliardy dolarů tehdejší měny. V dnešních hodnotách? Zhruba 55 miliard dolarů. To je o polovinu víc, než stál vývoj první atomové bomby.
Musely se postavit čtyři úplně nové továrny. Výroba jela na plné obrátky. A výsledek? Tisíce letounů, z nichž každý představoval vrchol tehdejší techniky. A pak přišel srpen 1945.
Letoun Enola Gay odstartoval s jediným cílem – svrhnout bombu na Hirošimu. O tři dny později letoun Bockscar zamířil k Nagasaki. Právě B-29 nesl zbraně, které ukončily válku. A spustily éru, ze které dodnes máme husí kůži.
Inspirace pro celý letecký svět
Po válce se technologie z B-29 dostaly i do civilního letectví. Přetlakované kabiny? Dnes samozřejmost. Aerodynamika, rozložení posádky, elektronika – to všechno se stalo základem pro budoucí dopravní letadla.
B-29 nebyl jen obyčejný bombardér. Byl to stroj, který jako jeden z prvních ukázal, jak může vypadat budoucnost létání. Měl v sobě technologie, které dnes bereme jako samozřejmost. A i když vznikl kvůli válce, jeho vliv se zdaleka neomezil jen na bojiště – dotkl se každého letadla, které dnes v klidu dopraví pasažéry z bodu A do bodu B.
Občas se vyplatí ohlédnout zpátky, abychom si uvědomili, kam jsme se vlastně posunuli. B-29 je přesně ten typ stroje, který nám to připomíná. Stál obrovské peníze, měl obrovskou sílu. A přesto za sebou zanechal něco víc než jen výbuchy – zanechal směr, kterým se letectví vydalo dál.
Zdroje:
- Nejdražší bombardér druhé světové války
WP Tech, 4. září 2025 - Letoun, který změnil válečné technologie i civilní letectví
BBC Future, 1. září 2025 - Technické informace a historické souvislosti letounu B-29
National Museum of the U.S. Air Force
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!