.

Americký B-29: Nejdražší bombardér druhé světové války

Líbí se vám toto téma?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Některé letouny vstoupí do historie tiše, jiné za ohlušujícího rachotu motorů. A pak je tu B-29 Superfortress – bombardér, který změnil pravidla války i míru. Stál víc než projekt Manhattan. Vypadal jako stroj z budoucnosti. A zapsal se do dějin tak hluboko, že jeho ozvěna zní dodnes.

Začněme od začátku. Je rok 1940 a americké letectvo má sen – postavit bombardér, který poletí vysoko, daleko a ponese tolik bomb, že si s ním žádný protivník neporadí. Jenže… takový letoun v té době neexistoval. Takže se rozhodli ho prostě vymyslet.

Boeing přijal výzvu. Vývoj trval čtyři roky, ale výsledek stál za to. B-29 byl první svého druhu – měl přetlakové kabiny, dálkově ovládané obranné věže, automatické systémy a prostor, kde mohl člověk normálně dýchat i ve výšce devět kilometrů. To nebyl jen nový bombardér. To byl jiný svět.

Komfort, technologie a smrtící síla

U většiny bombardérů té doby to vypadalo asi takto: omrzliny, kyslíkové masky, dusno, hluk, strach. Jenže B-29 byl jiný. Vzduch se tahal z motorů, ochlazoval, čistil a znovu ohříval. Posádka seděla v kabině, kde bylo teplo, tlak jako na zemi a hlavně – žádné dusivé masky.

Zvenku to byl válečný kolos, uvnitř vlastně komfortní zázemí pro práci. A ta práce byla důležitá – navigace, sledování okolí, obsluha zbraní. Mimochodem, i ty byly výjimečné. Místo klasických kulometčíků měli dálkové ovládání. Přes optiku sledovali vzdušný prostor a z bezpečí kabiny mohli střílet na stíhače, co se pokusili přiblížit. To bylo ve 40. letech něco nevídaného.

Nejdražší letoun historie

A teď trochu čísel. Celý projekt B-29 stál přes 3 miliardy dolarů tehdejší měny. V dnešních hodnotách? Zhruba 55 miliard dolarů. To je o polovinu víc, než stál vývoj první atomové bomby.

Musely se postavit čtyři úplně nové továrny. Výroba jela na plné obrátky. A výsledek? Tisíce letounů, z nichž každý představoval vrchol tehdejší techniky. A pak přišel srpen 1945.

Letoun Enola Gay odstartoval s jediným cílem – svrhnout bombu na Hirošimu. O tři dny později letoun Bockscar zamířil k Nagasaki. Právě B-29 nesl zbraně, které ukončily válku. A spustily éru, ze které dodnes máme husí kůži.

Inspirace pro celý letecký svět

Po válce se technologie z B-29 dostaly i do civilního letectví. Přetlakované kabiny? Dnes samozřejmost. Aerodynamika, rozložení posádky, elektronika – to všechno se stalo základem pro budoucí dopravní letadla.

B-29 nebyl jen obyčejný bombardér. Byl to stroj, který jako jeden z prvních ukázal, jak může vypadat budoucnost létání. Měl v sobě technologie, které dnes bereme jako samozřejmost. A i když vznikl kvůli válce, jeho vliv se zdaleka neomezil jen na bojiště – dotkl se každého letadla, které dnes v klidu dopraví pasažéry z bodu A do bodu B.

Občas se vyplatí ohlédnout zpátky, abychom si uvědomili, kam jsme se vlastně posunuli. B-29 je přesně ten typ stroje, který nám to připomíná. Stál obrovské peníze, měl obrovskou sílu. A přesto za sebou zanechal něco víc než jen výbuchy – zanechal směr, kterým se letectví vydalo dál.

Zdroje:

Líbil se vám článek?
Srdíčkem podpoříte tvorbu podobného obsahu.
Máte na to vlastní názor?
Dejte nám vědět, diskuze běží pod článkem.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *