
Ghost Bat překvapil při tajném testu: Austrálie odhaluje zbraň budoucnosti
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!
Představte si situaci, kdy ve vzduchu krouží bezpilotní letouny, ale místo toho, aby je někdo řídil ze země, je ovládá člověk přímo z kokpitu jiného letadla. Přesně tohle teď testují v Austrálii.
Hlavními aktéry jsou bezpilotní stroj MQ-28 Ghost Bat a letoun E-7 Wedgetail, který vypadá jako létající řídicí věž. Podle společnosti Boeing proběhl test, při kterém dva skutečné MQ-28 a jeden virtuální (digitálně simulovaný) plnili misi pod vedením jediného operátora na palubě Wedgetailu. Ten měl na starost jejich let, úkoly i dohled nad celou situací. Výsledek? Drony dokázaly reagovat, chránit a spolupracovat, jak bylo potřeba.
Za tím vším stojí nejen Boeing, ale i australské obranné laboratoře a americké vojenské výzkumné instituce. Společně vytvořili systém, který umožňuje takzvanou „rodinnou integraci“ – tedy schopnost různých typů letadel i dronů spolu efektivně komunikovat a plnit úkoly jako jeden tým.
Ghost Bat: Dron podle potřeby
Na první pohled vypadá Ghost Bat jako klasický dron. Ale jeho kouzlo spočívá ve flexibilitě. Přední část letounu – nos – lze vyměnit podle potřeby. Dnes IRST senzor pro sledování cílů, zítra třeba jiný systém. Tělo i software jsou připravené na to, že se budou měnit podle mise.
Tohle dělá z MQ-28 unikát. Není to jen průzkumník. Může být lovec, obránce i spojenec. A všechno to řídí člověk – z jiného letounu.
Krok za krokem k budoucnosti
Australské letectvo (RAAF) spustilo sérii testů označených jako Capability Demonstration 2025 (CD25). MQ-28 bude postupně spolupracovat s dalšími stroji – třeba se stíhačkami F/A-18F a F-35. A chystají se i zkoušky se skutečnými zbraněmi. Cílem je zjistit, jak moc může takový stroj pomáhat nebo nahradit klasické letecké jednotky.
Je ale otázkou, kdy a zda vůbec Ghost Bat vstoupí do ostré služby. Verze Block 1 pravděpodobně zůstane jen jako testovací. O něco víc si armáda slibuje od druhé generace – Block 2. Ale i ta nemusí být finální. Vedení RAAF mluví otevřeně: „Víme, že něco potřebujeme – jen zatím přesně nevíme co.“
Australská vláda do projektu nedávno nalila dalších 260 milionů dolarů a Boeing už staví novou továrnu. To značí důvěru v projekt. Ale i to, že vývoj se zdaleka nezastavil. Ghost Bat je teprve na začátku.

A co Spojené státy?
I americké letectvo a námořnictvo sledují projekt s velkým zájmem. V USA se pracuje na podobných konceptech „spolupracujících bojových letounů“ – tzv. Collaborative Combat Aircraft (CCA). Cílem je mít drony, které doplňují pilotované letouny podle potřeby. Někdy pomáhají, jindy bojují. A v budoucnu možná rozhodují o výsledku mise.
Diskuse se vede i o tom, jak mají takové drony vypadat. Mají mít větší dolet? Větší nosnost? Více senzorů? Ghost Bat je první odpovědí – ale určitě ne poslední.
Rodina strojů?
Boeing naznačuje, že MQ-28 by nemusel zůstat osamocený. Možná vznikne celá řada verzí s různým vybavením, ale stejným základem. Stejně jako u konceptu „Gambit“ od General Atomics, který počítá s modulární konstrukcí a variabilním nasazením.
Budoucnost je tedy otevřená. Ale jedno je jisté – Ghost Bat ukazuje, jak by mohlo vypadat letectvo za 10 nebo 20 let. A pokud vše půjde podle plánu, Austrálie bude stát u jeho zrodu.
Zdroje:
- Test bezpilotních MQ-28 pod vedením E-7 Wedgetail
The War Zone, 18. června 2025 - Společné testování Boeingu a RAAF s MQ-28 a Wedgetail
Boeing, 16. června 2025 - Budoucnost australských bezpilotních letounů zůstává nejasná
National Defense Magazine, 10. června 2025 - Austrálie plánuje ostrý test zbraní na Ghost Batu
Breaking Defense, 25. března 2025 - První pilot RAAF dokončil výcvik na MQ-28A Ghost Bat
Australian Defence Magazine, 21. srpna 2024
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!
A proto jsou na Ukrajině nejnebezpečnější drony na optickém vlákně.