.

Nokia mohla být dnes tím, čím je Apple. Příběh pádu technologického obra

Líbí se vám toto téma?
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!

Pamatujete si, jaký byl váš první mobil? Je dost možné, že to byla Nokia. A víte co? Není divu. V roce 2000 to byla značka, která vládla trhu. Každou sekundu se prodalo sedm jejích telefonů.

Nokia měla 70 % trhu, byla větší než Apple, Samsung se teprve rozjížděl a o nějakém Androidu ještě skoro nikdo neslyšel. Jenže o pár let později – ticho. Z impéria zbyla jen značka, kterou si možná vybavíte z dětství. Co se stalo? Jak se může tak silná firma během pár let zhroutit?

První chyba? Budoucnost zamčená v šuplíku

Zajímavé je, že Nokia měla budoucnost doslova ve své kapse. V roce 2004 vyvinula prototyp telefonu s dotykovou obrazovkou. Velký displej, žádná tlačítka, moderní design – prostě něco, co vypadalo jako iPhone. A ten přitom přišel až o tři roky později. Tak proč se Nokia svého nápadu vzdala?

Báli se. Opravdu. Měli strach, že by takovým telefonem zabili své nejvýdělečnější modely – klasiky s klávesnicí. A tak ten prototyp zamkli do šuplíku. Doslova. Neuvěřitelné, že?

blank
Foto: Shritwod/Fleet Command / Wikimedia Commons (Public domain)

Symbian: operační systém, který zaspal dobu

A mezitím se děly velké věci. Apple piloval iOS, Google koupil Android. A Nokia? Ta dál sázela na Symbian. Operační systém, který byl zastaralý už v době svého „vrcholu“. Vývojáři ho neměli rádi, zákazníci se v něm ztráceli a aplikací bylo jako šafránu.

Dotykové obrazovky měly pomalé reakce, Wi-Fi chyběla nebo nefungovala. Jeden z programátorů tehdy řekl, že „vyvíjet pro Symbian je jako operovat mozek motorovou pilou“. Zní to drsně? Protože to tak opravdu bylo. Jenže problém nebyl jen v technologii.

Uvnitř firmy to taky neklapalo. Atmosféra? Napjatá. Manažeři se báli ozvat. Všechno se soustředilo na udržení stávajícího pořádku. Inovace? Spíš hrozba než příležitost. A jak to dopadlo? Nokia přestala reagovat na změny. V době, kdy trh mířil k aplikacím, dotykovým obrazovkám a propojeným službám, Nokia pořád řešila fyzická tlačítka.

Ztracená sázka na Microsoft a poslední kapitola

A pak to přišlo. 9. ledna 2007 vystoupil Steve Jobs na pódium a řekl: „Dnes měníme svět telefonů.“ iPhone všechno obrátil naruby. Lidé chtěli jednoduchost, plynulé ovládání, aplikace. Nokia jen přihlížela.

V zoufalé snaze dohnat ztrátu spojila síly s Microsoftem. Vsadili na Windows Phone. Mělo to fungovat. Ale v roce 2011 už bylo pozdě. Vývojáři o platformu neměli zájem. App Store a Google Play naprosto dominovaly. A Nokia? Opět přišla pozdě.

V roce 2013 se definitivně vzdala. Prodala mobilní divizi Microsoftu za 7,2 miliardy dolarů. Přitom o pár let dřív měla hodnotu přes 150 miliard. To už je pád, co říkáte?

A proč je ten příběh důležitý i dnes? Protože Nokia nebyla hloupá. Měla špičkový tým, skvělé technologie, dokonce i předstih. Ale co jí chybělo, byla odvaha. Strach z neúspěchu byl větší než chuť zkoušet nové věci. A to je přesně ten důvod, proč zmizela ze scény.

Takže co si z toho můžeme vzít?

  • Inovace nečeká. Kdo se nehýbe, ten zůstane pozadu.
  • Firemní kultura je zásadní. Když se lidé bojí mluvit, firma se nemůže vyvíjet.
  • A velikost? Ta není zárukou ničeho. Apple byl malý, ale rychlý. Google byl nový, ale odvážný. Nokia byla obrovská – a paralyzovaná.

Pád Nokie je lekcí. Ne o smůle, ale o neochotě riskovat. O tom, že i ti největší mohou padnout – pokud přestanou poslouchat svět kolem sebe.

Zdroje:

  • Nokii zlomil vaz strach z inovací a špatná firemní kultura
    Medium, 28. května 2024
  • Strategické chyby a ztracený náskok vedly Nokii k pádu
    INSEAD, 23. listopadu 2017
  • Nokia viděla budoucnost, ale raději ji ignorovala
    The New Yorker, 3. září 2013
Líbil se vám článek?
Kliknutím na Líbí se podpoříte tvorbu podobného obsahu. Děkujeme!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *