Tým z Korejského institutu vědy a techniky (KAIST) dosáhl významného pokroku ve vývoji sodíkových baterií. Díky inovacím v konstrukci těchto zařízení mají nové modely vyšší výkon a umožňují okamžité dobíjení.
I když jsou sodíko-iontové baterie známé již řadu let, v poslední době začínají získávat na popularitě. Ve srovnání s lithium-iontovými (Li-Ion) bateriemi využívají články materiály, které jsou snadněji dostupné, což vede k nižším výrobním nákladům.
Kromě toho jsou mnohem bezpečnější než jejich lithiové protějšky a umožňují vybíjení až na 0 V, což eliminuje riziko neplánovaného tepelného vybití v důsledku zkratu.
Dlouhá doba potřebná k dobíjení a omezená kapacita způsobily, že sodíkové baterie nezískaly takovou popularitu jako jejich lithium-iontové protějšky. Tato situace se však může v blízké budoucnosti změnit.
Průlom v sodíkových bateriích
V nové generaci sodíkových baterií provedli výzkumníci z Korejského institutu vědy a techniky (KAIST) úpravy konstrukce katody a anody, jejichž výsledkem je vysoce výkonná sodíkovo-iontová hybridní baterie pro ukládání energie (SIHES).
Testy ukázaly, že nové baterie poskytují výrazně vyšší výkon ve srovnání s komerčně dostupnými lithium-iontovými bateriemi. Navíc je lze nabíjet mnohem rychleji – nabíjení prý může trvat minuty nebo dokonce sekundy.
Další výhodou je prodloužená životnost těchto článků. Vývojáři hovoří o 100% coulombické účinnosti, což znamená, že množství energie, které lze z baterie získat, se rovná energii, která byla dodána během nabíjení.
Tento objev by mohl způsobit revoluci nejen na trhu se spotřební elektronikou, jako jsou moderní chytré telefony, ale také v automobilovém průmyslu, včetně segmentu elektromobilů, který se potýká s dlouhou dobou nabíjení. Bude tato technologie komercializována a dostane se do sériové výroby? Odpověď na tuto otázku se pravděpodobně dozvíme v příštích letech.