Stíhací letouny jsou rychlé. A když říkáme rychlé, myslíme opravdu extrémně rychlé. Některé stroje letí přes 3 200 km/h a experimentální X-15? Ten dokonce pokořil 7 200 km/h – což je skoro šestinásobek rychlosti zvuku.
Taková rychlost s sebou nese i jednu výzvu: přetížení, tedy G-sílu. A právě ta dokáže pilotům pořádně zamotat hlavu – doslova. Když jste v beztíži, zažíváte nulovou G-sílu. Normální gravitace Země odpovídá 1 G.
Stíhačky se ale pohybují v jiných číslech – klidně i 9 G při běžném letu a v nouzových situacích se mohou dostat až na 12 G. Pro představu, horská dráha Shock Wave v Six Flags Over Texas tlačí jezdce silou 5,5 G. Takže… jak piloti zvládají ještě víc?

Kolik G-síly pilot ustojí?
V roce 1918 pilot letounu Sopwith Triplane omdlel při ostré zatáčce – první známý případ, kdy G-síla vyřadila pilota ze hry. Tehdy nikdo netušil, co se stalo. Dnes už víme, že vysoké G-síly ovlivňují krevní oběh. Pozitivní G-síly vytlačují krev z hlavy do nohou, což vede ke ztrátě vědomí. Naopak negativní G-síly tlačí krev do mozku a mohou způsobit vážné problémy.
Běžný člověk zvládne kolem 5 G, zatímco trénovaný pilot vydrží až 9 G – ale jen na chvíli. Pokud je situace extrémní, může snést i víc, pokud prošel správným výcvikem. V roce 1954 si plukovník John Stapp, letecký lékař amerického letectva, nechal na raketových saních vystřelit tělo rychlostí přes 900 metrů za pár sekund. Přežil neuvěřitelných 46,2 G.
Piloti se na extrémní G-síly připravují v centrifugách, kde si můžou vyzkoušet přetížení až 20 G. Ve vzduchu jim pomáhají speciální přetlakové obleky, které udržují krev tam, kde má být, a některé letouny mají i speciální dýchací systémy.
Díky moderním technologiím a tvrdému tréninku piloti zvládají neuvěřitelné věci. Ale kde leží jejich skutečná hranice? To zatím nikdo přesně neví.
Zapojte se do diskuze a sdílejte s námi svůj názor v komentářích!
Zdroje:
Článek obsahuje malé množství textu vytvořené s využitím AI.