Zvuk poháněný vzduchem: Dvojité konektory v letadlech měly svůj důvod

Někdy narazíte na starší technologii a přemýšlíte: proč to vlastně udělali takto? Třeba proč některé staré Toyoty měly jen jeden světlomet? Nebo proč mají Jeepy v masce přesně sedm otvorů? A co dvojité audio konektory v letadlech – proč se používaly tak dlouho?

Dnes už jsme zvyklí na Bluetooth sluchátka a moderní digitální systémy. Takže když v letadle potřebujete speciální adaptér, působí to trochu zastarale. Ale dvojité konektory nebyly náhodnou volbou. Měly své důvody – od lepší kvality zvuku přes úsporu nákladů až po to, že cestující nemohli snadno krást palubní sluchátka.

Zvuk bez elektřiny? Ano, dříve to tak fungovalo

Než se do letadel dostaly digitální systémy, zvuk se přenášel vzduchovým tlakem, ne elektrickými signály. Fungovalo to podobně jako stetoskop – zvuk proudil trubicemi v loketní opěrce a cestující se k nim připojili pomocí speciálních sluchátek. Každý otvor v dvojitém konektoru měl svou vlastní trubici, což umožňovalo stereofonní poslech.

Tento systém byl jednoduchý a spolehlivý – žádné elektrické součástky, žádné baterie, žádné rušení navigace. Když se přešlo na elektronické systémy, některá starší letadla si dvojité konektory ponechala. Proč? Protože jejich výměna by byla drahá.

Větší odolnost, menší náklady

V letadle se věci neustále používají – cestující zapojují a odpojují sluchátka, takže se konektory rychle opotřebovávají. Dvojitý konektor pomohl rozložit zátěž mezi dvě zdířky, což znamenalo delší životnost a méně oprav.

Navíc analogové systémy nepotřebovaly aktualizace softwaru a nebyly citlivé na elektronické rušení. A pokud se jedna zdířka porouchala? Stačilo zapojit sluchátka do druhé. Dvojité konektory tedy nabízely zálohu, což bylo skvělé hlavně na dlouhých letech.

Jak zabránit krádežím palubních sluchátek? Jednoduše!

Dvojitý konektor měl ještě jeden šikovný trik v rukávu – zabraňoval cestujícím v odnášení sluchátek. Palubní sluchátka totiž nefungovala s běžnými zařízeními, takže si je lidé neměli důvod brát domů. Aerolinky je sice prodávaly nebo půjčovaly, ale kvůli nekompatibilitě si je lidé příště stejně museli zase pořídit.

Dnes už většina letadel používá klasické konektory nebo bezdrátové systémy. Ale pokud někdy narazíte na starý dvojitý konektor, už budete vědět, proč tam je a k čemu sloužil.

Zapojte se do diskuze a sdílejte s námi svůj názor v komentářích!

Zdroje:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *